torstai 3. tammikuuta 2008

Kilpailuselitys ja kommentointimokailua

Noniin, laitoin sitten tämän nälkävuosien pituisen selitykseni ensin tuonne väärään paikkaan, enkä osaa sitä sieltä poistaa. Joten kestäkää, tässä uusinta. (Copypaste on kätevä..) Niin ja unohtui tuosta ensimmäisestä versiosta lopputilannekin, sehän on surulliset +6,3 %. Ei ehkä kuulosta paljolta, mutta mun lankamäärässä se meinaa vähän vaajaat 5 kg lisää lankaa. Ärh.

Mutta sitten siihen selittelyyn (ja tämä tarina on edelleen tosi):
Lankaa yksinkertaisesti TULVII joka paikasta, vaikken sitä itse ostaisikaan (mitä siis olen myös tehnyt, tunnustettakoon...). Niistä ostoista olisi kyllä ehkä vielä jotenkin ollut mahdollista selvitä, mutta mutta... Tässä syyt epäonnistumiseeni:

- tilaustyöt/joululahjat yms. muille menevät työt:
Nämä ovat usein malleja, joihin ei ole sopivaa lankaa valmiina kotona (niin uskomattomalta ja epätodennäköiseltä kuin se kuulostaakin...). Esimerkiksi veljeni joululahjapaidassa on komea hirven kuva, joka peittää lähes koko etukappaleen. Koska veljeni on isohko mies, ajattelin mukaovelasti että tässäpä pääsen kätevästi eroon isosta kasasta vihreää seiskaveikkaa. No, enpä tullut ajatelleeksi, ettei minulla ollut valmiina kuin yhtä tarvittavista noin kymmenestä kuvioväristä. Siispä kipin kapin hankkimaan uusia värejä seiskaveikkaa. Onneksi osa väreistä löytyi äitini ja ystäväni varastoista, joten kaiken jäljellejääneen sain ”dumpata” heille takaisin. Vaan jäipä minulle vielä neljä näistä väreistä itsellenikin. Keristä on kulutettu joitakin metrejä.
Niin, ja sitten ne tilaustyöt. Ne ovat yleensä ihan syystä tilaustöitä, eli tilaaja ei itse osaa neuloa. Koska tilaaja ei osaa neuloa tai tehdä juuri mitään muitakaan käsitöitä, ei hän myöskään tee mitään lopulla langalla, joka mahdollisesti jää yli. Koska hyvää lankaa ei saa missään nimessä heittää roskiin, on minun pelastettava nämä langanloput hellään huomaani.

- ihmiset, jotka jakelevat lankojaan pois ”hyvyyttään”(?):
Mitä itse lanka-addiktina vastaisit ihmiselle, joka ojentaa sinulle hymyssä suin lankaa sanoen: ”Siivosin vähän varastojani ja löysin lankoja jotka eivät enää oikein minulle kolahda. Muistin että sinähän pidät tästä langasta/väristä. Ole hyvä!” Normaalisti minä ainakin hymyilisin yhtä lailla takaisin ja kiittäisin kauniisti. Onhan tällainen yllätys aina tervetullut! Lisää lankaa mahtuu aina, etenkin kun se on omaa lempilaatua tai –väriä. Ja toisaalta; lämmittäähän se mieltä kun ystävä/tuttava tulee sinua ajatelleeksi. MUTTA KUN MINÄ JUURI TEIN SAMAN HOMMAN OMALLE LANKAVARASTOLLENI! Joopa joo, niinhän sitä sanotaan että annetaan hyvän kiertää, ja se joka antaa, sille annetaan vai miten se olikaan... Todennäköisesti tällaisessa tilanteessa saat lankaa takaisin tasan saman määrän kuin minkä itse olet kiertoon laittanut. Pahemmassa tapauksessa kiertoon laitetun langan määrä tulee takaisin vähintään 1,5 – 2 –kertaisena. Yritä siinä sitten miinustaa 10 %...

Tähän samaan kategoriaan menevät ihmiset, jotka myyvät lankojaan niin halvalla, että tuntuu niin kuin he suorastaan jakaisivat lankansa ilmaiseksi. Pakkohan se on ostaa kun halvalla saa ja kun on niin ihania lankoja ja värejä tarjolla... (Kyllä, myös minussa asuu pieni Sulo Vilén.).

- yksineuvoisesti lisääntyvät langat:
-Vai onko joku kuullut että olisi tyttö- ja poikalankakeriä? No, mitä tällä tarkoitan, on se, että yhtäkkiä löydän nurkkia siivotessani lankaa. Siinä ei sinänsä ole mitään omituista, mutta kun aiemmin olin ihan varma että sitä lankaa oli neljä kerää, mutta nyt sitä onkin kummallisesti kuusi kerää... Siis mitä ihmettä? No, lisätään langat kirjanpitoon, ilmeisesti olen muistanut vain väärin ostamani määrän. Lisätessäni löytöä lankataulukkooni selaan samalla taulukon läpi siltä varalta, että olen unohtanut poistaa sieltä langan, joka jo on käytetty johonkin työhön, etteivät käytetyt langat rasittaisi turhaan saldoani ja haittaisi projektin onnistumista osaltani. Langat ovat listalla aakkosjärjestyksessä ja peräti kahden kirjaimen kohdalla minulle tulee outo olo takaraivoon. ”Eikös mulla pitänyt olla tätä lankaa vihreenäkin, ja tuota lankaa farkunsinisenä...?” Joo, piti. Ja onkin. En vaan ole aiemmin sitten ”viitsinyt” niitä kirjanpitooni lisätä. Tämäpä onkin oiva ajankohta tehdä se!

- voi miten pieni ihminen voikaan olla tyhmä:
No niin, olen tehnyt päätöksen purkaa puseron jota en ole aikoihin käyttänyt, ja neuloa langasta mallin, joka on jo pitkään kangastellut mielessäni tälle langalle. Olisiko kuitenkin kannattanut jättää se purkaminen ensi vuoteen, kun kerran hyvin tiesin että en ehdi ennen ensi vuotta sitä puseroakaan neuloa?! Ja eikun lisäämään puretut langat kirjanpitoon. No, ainakin olen rehellinen lankakirjanpidossani.

Ja sokerina pohjalla:

- ah aina autuas joulu ja ne rakkaat, ihanat ihmiset jotka tietävät mistä sinä todella pidät:
Joulupukin kantamuksia on päätetty keventää ja samalla varmistaa että lahja on varmasti mieluinen saajalleen. Siis mikäpä olisikaan parempi idea kuin LAHJAKORTTI LANKAKAUPPAAN!

I rest my case. Tämä projekti oli tällä kertaa tähtiin kirjoitettu epäonnistumaan kohdallani. Koskaan ei ole lankavaraston huvettaminen ollut näin vaikeaa. Mutta: mä oikeesti yritin.

Ei kommentteja: